Chrysanten zijn bloemen die een diepe culturele betekenis hebben in verschillende delen van de wereld, waaronder de Verenigde Staten. Terwijl ze pracht en praal toevoegen aan tuinen en landschappen, zijn ze ook verweven in tal van rituelen, tradities en gebruiken in de Amerikaanse samenleving. Laten we even dieper ingaan op de betekenis van chrysanten in de VS.
Het startschot wordt gegeven in de herfst
Wanneer de herfst zijn intrede doet in Amerika, komen chrysanten tot leven in de tuinen en landschappen van de Amerikanen. Deze bloemen brengen een vleugje kleur met zich mee en worden overal gebruikt tijdens de herfstmaanden.
De meerderheid van de mums wordt verkocht in september om huizen te decoreren en landschappen op te fleuren. Maar ook in oktober bij de voorbereidingen voor Halloween, zijn de mums één van de hoofdrolspelers in het straatbeeld.
Opvallend is dat in de VS mensen geen chrysanten gebruiken voor het versieren van grafstenen op Allerheiligen, iets wat in andere culturen wel gebeurt. Hier is dus ook helemaal geen stigma rond de “1-november-bloem” zoals bij ons.
In steden en gemeenschappen met rijke culturele diversiteit, worden chrysantenfestivals gehouden om de schoonheid en betekenis van deze bloemen te vieren. Hier komen mensen samen om te genieten van bloemenshows, kunsttentoonstellingen en traditionele rituelen die de diepe wortels van de chrysant in de cultuur benadrukken.
Trending
Tegenwoordig spelen Amerikanen met het creatieve idee waarbij ze kleuren van chrysanten matchen met kleuren van de Nationale Football teams. Daarnaast zien we dat mensen hun huizen steeds vaker willen versieren met nieuwe en creatievere kleurcombinaties.
Ook stellen we vast dat mums vaker geproduceerd worden in grote potmaten. Gen Z en millenials geven de voorkeur aan volumineuze mums in een mooie grote pot om in of rond hun woning te zetten.
De gele mums winnen aan populariteit, voornamelijk in het zuiden. De kleur wordt opvallend vaker gekozen dan de rode, oranje of paars gekleurde bloemen. Wat is jouw favoriete kleur?
Commercieel
De Verenigde Staten staat helemaal bovenaan wanneer we het hebben over verkoop van chrysanten. Dit continent verkoopt de meeste mums en dat vooral in winkels zoals Home Depot, Lowe’s en Costco.
Een groot deel van de chrysanten, voornamelijk in het zuiden en westen, worden verkocht in oktober wanneer Halloween zijn intrede maakt, hierdoor is er vraag naar mums die laat in bloei zijn.
In het noorden is er al een verhoogde vraag naar chrysanten tegen het einde van september waardoor er dus ook nood is aan vroegbloeiende chrysanten.
Hierdoor kunnen mensen gedurende de hele herfstperiode genieten van de prachtige chrysanten.
Kortom, chrysanten zijn geen grafsteenbloemen in de Verenigde Staten. Ze zijn dragers van cultuur, traditie en betekenis, die een blijvende indruk achterlaten in het hart van mensen.
Anderen waren ook geïnteresseerd in
Gisteren vierden wij de 40e werkverjaardag van onze veredelaar Wim Declercq. Dag op dag 40 jaar geleden startte hij zijn loopbaan bij Gediflora en daarom werd hij gisteren in de bloemetjes gezet.
Op 22 maart is het wereldwaterdag. Daarom staan we vandaag even stil bij onze watervoetafdruk en de initiatieven die we bij Gediflora ondernemen om water zo goed mogelijk te gebruiken